مقالات

تاثیر شیشه بالکنی بر نور

شیشه بالکنی را بهتر بشناسید؛معماران همواره سعی کرده اند تا  بهترین روش ها و ایده ها را در صنعت ساختمان سازی به کار ببرند. امروزه به علت کاربرد بیشتر بالکن، باید در نورپردازی و یا دکوراسیون آن دقت کافی داشته باشیم. بالکن به بخشی از ساختمان اطلاق می شود که فضایی مسقف بوده  و از یک یا چند طرف به فضای بیرون  دید دارد.

برای حفاظت از فضای بالکن و به اصطلاح تبدیل آن به یک محیط دلنشین باید در قسمت های رو به باز از مصالحی استفاده شود که علاوه بر محافظت از عوامل جوی مانند گرد و خاک و باران و باد و …، روشنایی فضا را نیز تامین کند.از شیشه در دیگر قسمت های ساختمان نیز استفاده می شود.

استفاده از شیشه بالکن امروزه رواج بیشتری در در ساختمان سازی پیدا کرده است. شیشه بالکنی، در انواع روش های متفاوت بسته به سلیقه کارفرما و معمار نصب و طراحی می شود. برای آشنایی بیشتر با شیشه بالکنی و تاثیر آن بر نور با ما همراه باشید.

شیشه بالکنی سراسری بر نور فضا چه تاثیری دارد؟

یکی از روش های نصب شیشه بالکن، به صورت سراسری می باشد. یعنی شیشه بالکنی ازکف فضا شروع شده و تا سقف ادامه می یابد. این نوع روش، فریم لس نام دارد. اگر به جای شیشه، از دیوار های آجری یا دیگر مصالح استفاده شود، نورکافی به محیط خانه و فضای بالکن نخواهد رسید.

زیرا در این روش از پانل های شیشه ای عمودی استفاده شده است که نور بدون مانع وارد فضا می شود. شیشه بالکنی سراسری علاوه بر تامین نور کافی، در کاهش آلودگی صوتی نیز کمک می کند.

کاربرد شیشه بالکن در اماکن تفریحی
بیشتر بخوانید

شیشه بالکنی

تاثیر شیشه بالکنی پارتیشن متحرک با قاب آلومینیومی بر نور

این سیستم از یک قاب آلومینیومی تشکیل شده است که قابلیت جمع و بسته شدن در اطراف و یا یک طرف را دارد. در حالت بسته بودن همانند پنجره های ثابت امنیت بالایی دارد. از مهم ترین مزایای این روش این است که  این نوع شیشه بالکنی، نور خورشید را به داخل هدایت می کند، اما با این حال  یک عایق حرارتی نیز به شمار می رود.

مزایای شیشه بالکنی و تاثیر آن بر نور

نور در معماری بحث قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.  زیرا نور و روشنایی سبب می شود رنگ، و زیبایی های فضای خانه و اشیاء بیشترین جلوه را داشته باشند. نور و روشنایی ارتباط مستقیم با احساس رضایتمندی وانرژی افراد خانه، آرامش و دلپذیری دارد.

به همین دلیل معماران در طراحی فضا ها معمولا سعی می کنند تا بیشترین امکان استفاده فضا از نور طبیعی را ایجاد کنند، به همین منظور با تعیین منطقه تابش نور خورشید این کار را تا حد امکان انجام می دهند.

یکی از بهترین روش های استفاده حداکثر از نور طبیعی به کار بردن شیشه بالکنی در فضای بالکن می باشد که به بهترین حالت شیشه بالکنی در بالا اشاره شد. شیشه بالکنی کمک می کند علاوه بر رساندن نور طبیعی به محیط خانه،  از ورود اشعه های گرم و سوزان به محیط خانه جلوگیری شود که این از ویژگی های شیشه سکوریت به  شمار می رود.

پس به جای این که در بالکن از مصالح دیگر استفاده کنیم یا فضای بالکن بدون پوشش بماند، بهتر است از شیشه بالکن استفاده کنیم.

از این 15 ایده طراحی شیشه بالکن برای ظاهری منحصر به فرد استفاده کنید
بیشتر بخوانید

منابع: چیدانه، دکوراسیون داخلی دکوبوم، مجله خبری دلتا

مطالب مرتبط